czwartek, 2 lipca 2020

Obidza - Eliaszówka - lipiec 2020

Bacówka na Obidzy
Spacer na Eliaszówkę położoną niedaleko Piwniczej-Zdrój to dobra propozycja na szybką wycieczkę. Szczyt z Przełęczy Gromadzkiej można osiągnąć mniej więcej w godzinę, idąc zielonym szlakiem. My z racji niewielkiej ilości czasu na taki wariant się decydujemy. Mamy co prawda w planach małą pętelkę i powrót przez chatę na Magórach. Niestety burza, która nadeszła momencie, kiedy akurat byliśmy na Eliszówce zmusiła nas do powrotu tę samą trasą.  No trudno, chata musi poczekać na inne czasy.
Podjeżdżamy samochodem do Obidzy, a dokładnie na Przełęcz Gromadzką (938 m n.p.m.). Tam bowiem jest parking. Nie jest on wielki, ale trochę samochodów się zmieści. Parking jest bezpłatny. Przełęcz Gromadzka, na której parking się znajduje, to słabo wyodrębniona przełęcz, znajdująca się w grzbiecie łączącym Wielkiego Rogacza z Eliaszówką. Z parkingu kierujemy się zielonym szlakiem w stronę szczytu. Po drodze mijamy Górne Stacje, z  których mamy widok na Pasmo Radziejowej i Pasmo Jaworzyny Krynickiej.
Widoki z Eliaszówki
Stąd już na Eliaszówkę niedaleko i niezbyt stromo.  Praktycznie cały czas przemieszczamy się wzdłuż granicy polsko-słowackiej. Po niecałej godzinie docieramy na Eliaszówkę.
Jest to szczyt o wysokości 1023 m n.p.m. położony w Beskidzie Sądeckim, w Górach Lubowelskich, na granicy polsko-słowackiej. Jest najwyższym szczytem Gór Lubowelskich. Dawniej stoki Eliaszówki były znacznie bardziej bezleśne, trawiaste i służyły jako wielkie pastwisko. Widoki z Eliaszówki były też znacznie bardziej rozległe. Obecnie wierzchołek Eliaszówki zarósł już lasem. Na szczęście na jej szczycie postawiono wieżę widokową, mającą 20 metrów wysokości. Ona zapewnia rozlegle widoki. A co widać? Przede wszystkim najlepiej widoczne jest Pasmo Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim. Pięknie  prezentują się Trzy Korony w Pieninach i Babia Góra w Beskidzie Żywieckim. Do tego dochodzą jeszcze słowackie szczyty i łańcuch Tatr, który niestety niebawem będzie zasłonięty przez coraz wyżej rosnące drzewa.
Górne Stacje i widok na Pasmo Radziejowej oraz Jaworzyny Krynickiej
Widoki są piękne, ale na pewno nie tak rewelacyjne jak z wieży na Radziejowej. Przy wieży zbudowano turystyczną wiatę, są też drewniane ławki oraz tablice informacyjne. Wyznaczono również miejsce na ognisko.
Z Eliaszówki ewakuujemy się dość szybko, uciekając przez jedną z kilku burz występujących tego dnia. Na szczęście przeszła ona bokiem, a  na nas spadło kilka kropli deszczu. Wracamy na przełęcz tym samym szlakiem. Na powrocie wstępujemy do bacówki na Obidzy. To klimatyczne miejsce z super widokiem, wynikającym głównie z tego, że znajduje się na wysokości 931 m n.p.m. Spędzamy tu jakieś pół godziny i wracamy do samochodu zaparkowanego jakieś pół kilometra dalej. Wycieczka na Eliaszówkę z Przełęczy Gromadzkiej w dwie strony to koło 7 km drogi i 2 godziny wędrówki z niewielkim przewyższeniem na trasie.