czwartek, 3 sierpnia 2017

Hvezda - Skalni divadlo - Mariańska Jaskinia - 3 sierpnia 2017

Co Hvezda ma w sobie, że mnie przyciąga? Trzeci raz już w tym roku się tu pojawiamy i za każdym razem jest miło i przyjemnie. Co prawda jeszcze nigdy mi się tam nie udało być w bezdeszczowej pogodzie, ale  zawsze w którejś części wycieczki słońce wychodziło zza chmur, a tym razem pogoda była doskonała w zasadzie do samego końca. Zazwyczaj spacerując w rejonach Broumowskich Ścian startowaliśmy z Honskego sedla i przez Strażną horę szliśmy do Hvezdy. Tym razem jednak pod Hvezdę wjechaliśmy samochodem, ponieważ była późna godzina, a chcieliśmy pospacerować w innym niż dotychczas kierunku.
Hvezda, inaczej zwana Gwiazdą lub Policką Górą nie jest wysoka, bo ma zaledwie 674 m n.p.m. Leży ona na terenie czeskiego parku narodowego - CHKO - Broumovsko. Wzniesienie ma charakterystyczny kształt i niemal pionowe zbocza, ale cześć szczytowa jest płaska i dość atrakcyjna, a do tego łatwo dostępna.
Na szczycie w pięknym drewnianym budynku postawionym na kamiennej podmurówce, na wysokości 674 m n.p.m., znajduje się schronisko turystyczne Chata Hvězda. Pierwszy raz pamiętam, że jak tu byliśmy, to było ono zamknięte, czego bardzo żałowałam. Schronisko zostało wybudowane w latach 1854–1856 w stylu szwajcarskim przez Jana Napomucena Rottera. Obecnie jest w nim prywatna restauracja z miła obsługą i super tarasem widokowym na okolice Broumova i Góry Suche, czy też Sowie. Tuz obok schroniska znajduje się letni bufet.

Na szczycie Hvezdy, na krawędzi obrywu znajduje się barokowa kaplica Matki Bożej Śnieżnej na górze Hvězda, zbudowana w 1733 roku. Tym, co nadaje jej uroku, to znajdująca się na szczycie złota gwiazda. Obok kaplicy znajduje się kolejny rewelacyjny punkt widokowy, również na okolice Broumova i Góry Kamienne oraz Sowie.
Dziś szczyt Hvezdy i znajdujące się tam panoramy zostawiamy w spokoju i ruszamy czerwonym szlakiem w stronę Skalnego divadla (Skalnego Teatru). Około 30 minut drogi żółwim tempem. Początkowo szlak prowadzi szeroką ścieżka, ale gdy zaczynają się grupy skalne, to robi się wąsko i trzeba się nieco na nie powspinać. Droga bardzo przyjemna, zza skał przedzierają widoki na wspomniane już góry.

Skalne divadlo urzeka nas jak zwykle. Jest grupa skał znajdująca się w miejscu zwanym Kovarova Rokle. Podziwiać można je ze znajdującego się powyżej nich punktu widokowego.
Stąd kierujemy się dalej czerwonym szlakiem w stronę Supi hnizda (Sępiego Gniazda), na którym znajduje się punkt widokowy, zwłaszcza na Broumovske Steny i Góry Kamienne oraz Sowie. Prowadzą na niego skalne schodki, a na szczycie znajduje się ławeczka. Nic tylko siąść i podziwiać widoczki.  Na szczycie zbiera się nieco ludzi, więc idziemy dalej czerwonym szlakiem w stronę Panovy vezy. Początkowo szlak dość mocno schodzi w dół, potem nieco w górę.  Po dojściu do obranego przez nas celu schodzimy na szlak żółty. W tym miejscu droga robi się nieco szersza, a w ostateczności staje się leśną szeroką drogą. I tak jest aż do Setonovej Studanki. Na wspomnianym wcześniej odcinku szlak nie jest wyjątkowo zachwycający. Ale tuż za Setonovą Studanką ponownie zaczynają się formacje skalne. Do tego jeszcze wszelkiego rodzaju schodki, drabinki. Po drodze mijamy Mariańską Jaskinię. Ostatni, ale chyba jeden z ciekawszych dziś odcinków szlaku, pokonujemy dość szybko, bo niestety, jak to w okolicach Hvezdy bywa, zaczyna padać. Ostatni zielony fragment szlaku (około 800 m) prowadzący do schroniska pokonujemy już w deszczu.
7 km popołudniowego spacerku w bardzo przyjemnych okolicznościach przyrody za nami ;)