wtorek, 16 czerwca 2020

Lubawka - Krucze Skały - Rozdroże Trzy Buki - Lubawka - czerwiec 2020

Krucza Skała w Lubawce – zapewne byśmy nie trafili tu nigdy gdyby nie przeczytany na jakimś blogu wpis o atrakcyjności tego miejsca. W Lubawce, a jednocześnie Górach Kruczych byliśmy wiele razy. Wielokrotnie też na Kruczą Skałę zerkaliśmy, nie wiedząc, że to ona. Bardziej w oczy rzucała nam się Święta Góra Lubawska. Krucza Skała znajduje się na terenie rezerwatu przyrody „Kruczy Kamień”. Jest to skalny rezerwat przyrody nieożywionej. Ochroną rezerwatową objęta jest partia szczytowa góry Krucza Skała z jej południowym zboczem opadającym bardzo stromo kilkudziesięciometrowym urwiskiem do Kruczej Doliny (doliny potoku Raby).
Parkujemy w okolicy ulicy Sportowej i Szkolnej, gdzie znajdują się budynki zakładów. Tedy też biegną szlaki zielony i niebieski, którymi będziemy się dziś poruszać. Na początek prowadzą one równolegle przez  widokową polną drogę, a potem się rozdzielają. My wybieramy szlak zielony, który prowadzi na szczyt Kruczego Kamienia. Niebieskim wrócimy. On omija szczyt, biegnąc podnóżem Kruczego Kamienia. Gwarantuje za to super widoki na Karkonosze na końcowym odcinku.
Widok z Kruczej Skały
Wejście zielonym szlakiem na Kruczą Skałę prowadzi, jeśli można tak rzec, skalną granią z pięknymi widokami na Karkonosze i Góry Krucze. Szlak nie jest długi, ale wymaga nieco sprawnosci podczas pokonywania skałek. Trzeba też pokonać nieco przewyższenia. Widoki jednak wynagradzają trudy. Wejście na Kruczy Kamień nie powinno zająć dłużej niż 45 minut. Przed samym szczytem pojawia się tabliczka informująca, że jesteśmy na terenie rezerwatu. Stąd już tylko jakieś 2 minuty dzielą nas od znalezienia się na rozległej i wypłaszczonej Skałę, z której roztaczają się widoki zwłaszcza na Karkonosze. Ale także na Góry Kamienne i Wałbrzyskie. Widać także ładnie Bramę Lubawską, a także znajdującą się niedaleko Szeroką. Na szczycie jest ławeczka. W kilku miejscach są barierki zabezpieczające przed upadkiem z urwiska. Spędzamy tu jakieś pół godziny, po czym ruszamy w stronę Rozdroża Trzech Buków – miejsca, gdzie krzyżują się szlaki. Do rozdroża prowadzi szeroka leśna droga z kilkoma widokami, głównie na Góry Krucze. Na rozdrożu skręcamy na niebieski szlak, który po przejściu kilku kilometrów zaprowadzi nas do Lubawki. Szlak do momentu dotarcia do podnóża Kruczej Skały nie zapewni nam wrażeń wzrokowych, jeśli chodzi o widoki. One pojawia się dopiero później.
Widok na Góry Krucze
Wejście na Kruczy Kamień i zejście z niego przez Rozdroże Trzech Buków zajęło nam nieco ponad 2 godziny, a pokonaliśmy w tym czasie około 10 km.
Warto dodać, a także warto przy okazji pobytu w tym rejonie zobaczyć dawną skocznię narciarską, która znajduje się na zboczach Kruczej Skały.
Podjechaliśmy pod nią przed wejściem na Kruczy Kamień, ale teren wokół był tak zarośnięty, że nie widzieliśmy przyjemności przedzierania się przez wysokie trawy i krzaki. Jestt to jedna z czterach normalnych skoczni w Polsce, zbudowana jeszcze w okresie przedwojennym, ale dziś przeżywająca odrodzenie, zwłaszcza że obiekt przechodził 3 modernizacje. Zerkamy na skocznię więc z daleka, ale pewnie jeszcze tu kiedyś wrócimy.
W planach jest też Święta Góra Lubawska, którą dziś chcieliśmy :"zaatakować" nie od tej strony.