wtorek, 9 listopada 2021

Paprotki - Zadzierna - Bukówka - listopad 2021

Brama Lubawska to jedna z trzech kotlin wchodzących w skład Kotliny Kamiennogórskiej. Od zachodu ograniczona jest Grzbietem Lasockim, pasmem Karkonoszy, od północnego zachodu Rudawami Janowickimi, od wschodu Górami Kruczymi – pasmem Gór Kamiennych, a od północy łączy się z Obniżeniem Leska i Obniżeniem Kamiennej Góry. Dziś właśnie w ten rejon się wybieramy, a naszym celem będzie Zadzierna. Można na nią się dostać zarówno z Bukówki, jak i z Paprotek. Górę łatwo rozpoznać, ponieważ wyrasta ponad otaczający ją krajobraz w kształcie dość długiej kopuły ze stromymi zboczami.
Na Zadziernej byliśmy 2 razy, ale zawsze szliśmy z Bukówki. Dziś wybieramy Paprotki i to jest lepszy wybór, ponieważ szlak jest bardziej widokowy. W Paprotkach nie udało nam się znaleźć oficjalnego parkingu, więc samochód zostawiamy na poboczu w okolicy czerwonego szlaku. Tak też czynią inni.
Szlak czerwony najpierw prowadzi polną drogą z widokami na Karkonosze. Warto wziąć pod uwagę to, że jego przebieg delikatnie się zmienił, o czym informują pojawiające się co kilka chwil napisy (Zadzierna i strzałka z kierunkiem drogi).
My szliśmy za owymi strzałkami, ale w pewnym momencie czerwone znaczniki nam się skończyły. Ostatecznie, idąc na przełaj do szlaku dotarliśmy.
Jakieś 500 metrów od szczytu roztaczają się z lewej strony ładne widoki na Lubawkę, Góry Krucze, Kamienne i Wałbrzyskie. Warto się tu zatrzymać, ponieważ z Zadziernej mamy panoramę w przeciwnym kierunku.
Na Zadzierną mierząca 724 m n.p.m. docieramy po jakiejś pół godzinie wędrówki i pokonaniu 170 metrów w górę. Na szczycie i zboczach można spotkać liczne skalne bloki. Na jednej ze znajdujących się skał znajduje się punkt widokowy (do 1945 roku był to pomnik przyrody), z  którego roztaczają się przepiękne widoki, zwłaszcza na Karkonosze, Rudawy Janowickie i położony poniżej zbiornik Bukówka. Z Zadziernej schodzimy czerwonym szlakiem do miejscowości Bukówka. To z niej zazwyczaj wchodziliśmy na Zadzierną, nie wiedząc jeszcze wtedy, że o wiele atrakcyjniejszy szlak jest właśnie z Paprotek. Ale wybrana dziś przez nas trasa pozwala zrobić nam pętelkę.
Zejście w tym kierunku jest dość strome, dlatego chyba lepiej jest tędy podchodzić. Szlak raczej prowadzi lasem, ale w kilku miejscach odsłaniają się ładne widoki na Kralovecky Spicak. Po dotarciu do asfaltowej drogi w miejscowości Bukówka, kierujemy się w stronę tutejszego zbiornika.
Jezioro Bukowskie inaczej Zbiornik Bukówka to zbiornik zaporowy położony w dolinie Bobru. Zbiornik powstał w latach 1903–1907 jako suchy zbiornik retencyjny po wybudowaniu zapory w przełomie.
Kierujemy się najpierw na zaporę, z której mamy ładne widoki zarówno na góry, jak i jezioro. Następnie ścieżką prowadzącą brzegiem jeziora wracamy w stronę samochodu.  Droga na tym odcinku jest bardzo przyjemna i urokliwa. Cała trasa to około 6 km drogi i mniej więcej 200 metrów przewyższenia. Jest ona idealna na krótki, ale widokowy i niezbyt męczący spacer.