sobota, 24 kwietnia 2021

Boguszów Gorce - Wzgórze Bismarcka - Cichawa - Chełmiec - Mały Chełmiec - Mniszek - Boguszów Gorce - kwiecień 2021

Naszym celem dziś będzie kilka szczytów: Kopisko, Cichawa, Chełmiec, Mały Chełmiec i Mniszek. Na czterech z nich są piękne drewniane tabliczki, które od jakiegoś czasu powstają w tym rejonie. Rozpoczynamy w Boguszowie-Gorcach, gdzie na skraju lasu zostawiamy samochód. Tu znajduje się parking. Tu też rozpoczyna się Droga Krzyżowa Trudu Górniczego. Jest to jedyna w kraju Górnicza Kalwaria składa się z 14 stacji wykonanych w formie granitowych tablic. Jej trasa wiedzie od nieistniejącego szybu barytu na szczyt Chełmca, gdzie znajduje się ostatnia stacja. Droga Krzyżowa powstała w 2001 roku. 5 lat wcześniej upadła kopalnia barytu, a miasto wtedy praktycznie upadło. Każda z mijanych stacji jest poświęcona górnikom różnych kopalni. Na ostatniej widnieje napis: "Pamięci wszystkich ofiar górnictwa".
Najpierw zmierzamy szlakiem zielonym i po przejściu równego kilometra skręcamy w prawo w ścieżkę mocno pnącą się w górę, kierując się na widoczny przez nami pagórek i znajdujący się za nim najwyższy punkt wzniesienia. To Kopisko. Mniej więcej w połowie drogi warto obejrzeć się za siebie, ponieważ tam roztacza się piękny widok na Karkonosze. Ze szczytu są one również widoczne, ale już pod innym kątem. Kopisko to szczyt górski o wysokości 688 m n.p.m. w Masywie Chełmca w jego południowym ramieniu, pomiędzy szczytami Cichawą na północy i Boguszówką na południowym zachodzie. Niegdyś na szczycie tej góry stała wieża widokowa. Wieża powstała z inicjatywy Towarzystwa Karkonoskiego. Na miejsce budowy wybrano wzgórze Winklerberg, które po wybudowaniu wieży zmieniło nazwę na wzgórze Bismarcka. Do realizacji wybrano projekt jeleniogórskiego rzeźbiarza i architekta Alfreda Daehemla, twórcy wieży Bismarcka w Staniszowie. 2 września 1902 roku odbyło się uroczyste otwarcie wieży. Wieża została wysadzona w 1947 roku.
Obecnie zamiast wieży ze Wzgórza Bismarcka mamy ładny widok na całą okolicę. Przez jakiś czas na drzewie wisiała ładna drewniana tabliczka, ale niestety jej żywot był krótki. Kiedy byliśmy na Kopisku jakieś 2 miesiące później tabliczki już nie było.
Na Kopisku
Z Kopiska tę samą ścieżką wracamy na zielony szlak i idziemy lekko w górę (również około km drogi). Docieramy na Przełęcz Rosochatka - 710 m n.p.m. Tu znajduje się rozwidlenie szlaków i VII stacja Drogi Krzyżowej. Nie idziemy jednak od razu na Chełmiec, ale naszym celem jest Cichawa (751 m n.p.m.) – kolejny szczyt, na którym jest tabliczka i kolejny znajdujący się poza szlakiem. Aby na niego wejść, trzeba kierować się ścieżką naprzeciw tej, która prowadzi na Chełmiec. Jest ona lekko udeptana i zmierzając nią do końca dotrzemy na szczyt. Nie jest on zarośnięty, ale na super widoki nie ma co liczyć.
Cichawa
Ponownie wracamy na Przełęcz Rosochatka i tu obieramy żółty, który przez pierwszych kilkadziesiąt metrów pnie się mocno w górę. Następnie zakręca w prawo i prowadzi nas typowo leśną wąską ścieżką skrajem grzbietu już prawie na szczyt. Z lewej strony mamy w tej chwili Chełmiec, z prawej roztaczają się widoki na Góry Wałbrzyskie. Tuż przed samym szczytem trzeba być ostrożnym, ponieważ szlak skręca w lewo i mocno  pnie się w górę przez jakieś 50 metrów, by zaprowadzić nas na szczyt Chełmca. Tu znajduje się ostatnia tablica chyba ścieżki przyrodniczej (kilka takich mijaliśmy po drodze).
Chełmiec ma wysokość 851 m n.p.m. i należy do Masywu Chełmca. Ten zaś z kolei jest położony na obszarze Chronionego Krajobrazu Kopuły Chełmca, Trójgarbu i Krzyżowej Góry koło Strzegomia.  Jest to góra powulkaniczna, o bardzo wyraźnym kształcie, dająca się rozpoznać już z daleka. Od strony północnej kształtem przypomina hełm, stąd nazwa Chełmiec.
Chełmiec należy do Korony Gór Polskich, choć co prawda jest o 3 metry niższy od Borowej, znajdującej się również w Górach Wałbrzyskich.
Chelmiec
Szczyt jest płaski i rozległy. Znajduje się na nim murowana wieża widokowa o wysokości 22 metrów, zbudowana w 1888 roku. Budynek wieży widokowej po wojnie wykorzystywany był do celów turystycznych oraz na obiekcie zabudowane były przemienniki Pogotowia Ratunkowego, Gazownictwa, Energetyki, Górnictwa itd. Aktualnie wieża wykorzystywana jest do celów turystycznych. Do niedawna wieża była zamknięta, ale od pewnego czasu jest udostępniania do zwiedzania. Zazwyczaj,  jak tu byliśmy, choć na Chełmcu bywamy rzadko, wieża była otwarta. Dziś jest zamknięta, więc musimy zadowolić się szczytem bez widoków.
Na Chełmcu można zobaczyć również dość spory, bo 45-metrowy biały krzyż. Wszystkie budowle Chełmca, a zwłaszcza wieża RTV, są widoczne z kilkudziesięciu kilometrów, oczywiście przy dobrej pogodzie.
Chełmiec Mały
Na Chełmcu obieramy szlak niebieski, który doprowadzi nas do trzeciego już dziś szczytu bez szlaku, ale znowu z piękną drewnianą tabliczką – to Chełmiec Mały (776 m n.p.m.). Znajduje się on jakieś 100 metrów od szlaku w lesie, prowadzi na niego ścieżka, ale słabo zaznaczona, więc m y troszkę błądziliśmy, a  później mieliśmy problem z powrotem na właściwy szlak.
Na koniec dzisiejszej wycieczki zostawiamy sobie Mniszka, na który prowadzi niebieski szlak. Idziemy już trzeci raz tę trasą i trzeci raz pomyliliśmy drogę. Tuż przed tym, jak niebieski szlak skręca w prawo mamy ścieżką również skręcającą w prawo. Nią się nie idzie, ale my trzeci raz robimy ten sam błąd i w ową ścieżkę skręcamy. Kiedy już  na właściwą drogę trafiamy, to szlakiem niebieskim idziemy w stronę Boguszowa-Gorców. Ale nim na szczyt iść nie będziemy, gdyż połowę drogi pokonamy ścieżkami, których tutaj w okolicy jest mnóstwo. Jak na razie wytracamy dość sporo wysokości, więc ponownie będziemy musieli sporo podejść. Patrząc później na zapisie trasy na endomondo wyjdzie całkiem spore przewyższenie. Szlakiem dochodzimy do ulicy Łącznej na Osiedlu Grunwaldzkim w Boguszowie-Gorcach.
Mniszek
Tutaj natrafiamy na tablicę kierującą nas na Mniszka. Wejście na niego dość strome, gorsze niż na Chełmiec. Szczyt ma 2 wierzchołki, a my jesteśmy aktualnie na tym niższym, oznaczonym na mapie jako Mniszek (704 m n.p.m.). Jego drugi wierzchołek to Boreczna (711 m n.p.m.).
Przy okazji studiowania informacji o tym szczycie dowiadujemy się, że kryje on w sobie wiele tajemnic. Sama nazwa pochodzi od niemieckiego właściciela Hochberg. Na niższym wierzchołku, czyli tym, gdzie się aktualnie znajdujemy znajdowało się schronisko turystyczne, do którego ówcześni mieszkańcy licznie uczęszczali. Na szczycie stała też 20 metrowa wieża widokowa, z której zobaczyć można było nawet Śnieżkę, a widok na pobliską okolicę był wspaniały. Po wieży na szczycie zostały tylko fundamenty. Za to u podnóża stoi budynek, w którym kiedyś był hotel.
Mniszek to szczyt, który odegrał znaczącą rolę podczas II wojny światowej. Niemcy, wykorzystując chodniki dwóch kopalń, "Gluckhilf - Friedenshoffnung" i "Abendrote", które sięgały pod Mniszek i Chełmiec, utworzyli fabrykę amunicji chemicznej.
Cichawa
Na niższym szczycie Mniszka jeszcze niedawno stała wiata turystyczna, ale niestety została podpalona. Ogólnie miejsce jest zaniedbane i nieco odstrasza. To właśnie na tym wierzchołku znajduje się drewniana tabliczka.
Ze szczytu kierujemy się w stronę ulicy Łącznej w Boguszowie-Gorcach. Po drodze czytamy jeszcze, że na Mniszku są szczeliny skalne, które mają status jaskiń pseudokrasowych. Znane są  2 jaskinie: Jaskina Podłużna Szczelina I o długości 20 m i głębokości 13,5 m i leżąca powyżej niej Jaskinia Podłużna Szczelina II o długości 63 m i głębokości 36 m. Otwory tych jaskiń położone są na południowo - wschodnim stoku Mniszka, na wysokości odpowiednio 610 i 620 m n.p.m..
Po dotarciu ponownie do ulicy Łącznej wchodzimy na leśną ścieżkę która po pokonaniu mniej więcej półtora kilometra doprowadza nas na parking.