piątek, 12 czerwca 2020

Przełęcz Zubrzycka - Polica - Hala Krupowa - Okrąglica - Wielka Polana - 12 czerwca 2020

Widok z Hali Krupowej

Dziś będziemy się poruszać po Beskidzie Żywieckim, a dokładnie po Pasmie Policy. Startujemy z Przełęczy Zubrzyckiej (877 m n.p.m.) z miejsca, gdzie ulicę przecina szlak niebieski. Nie ma tu parkingu, ale zostawiamy samochód na poboczu. Parking znajduje się nieco dalej (jakieś 2 km asfaltową drogą) w miejscu, gdzie biegnie szlak czarny w miejscowości Wielka Polana. Przez Przełęcz Zubrzycką przechodzi granica między Pasmem Babiogórskim (a dokładniej jego częścią – Pasmem Policy) a Pasmem Orawsko-Podhalańskim.
Z Przełęczy Zubrzyckiej na Policę nie jest daleko, bo tylko 4 km, ale za to trzeba pokonać blisko 600 metrów przewyższenia. To w zasadzie jest jedyne większe przewyższenie, jakie tego dnia się pokonuje. Szlak niebieski praktycznie w dużej mierze prowadzi przez las. Widoki pojawiają się dopiero przed samą Policą. Poza tym oferuje nam niespodziankę w postaci szczytu na trasie, jakim jest Czyrniec. Niestety z niego trzeba zejść, wytracając sporo wysokości, którą potem ponownie trzeba osiągnąć.
Czyrniec to szczyt o wysokości 1328 m n.p.m. oznaczony tabliczką na drzewie. W lesie, przy samym szlaku możemy natknąć się na ciekawe granitowe słupki. Są to pozostałości przebiegającej tędy granicy pomiędzy Niemcami a Słowacją. Dodatkowo prowadził tędy Tabakowy Chodnik – szlak przemytników. Na zejściu z Czerńca odsłaniają nam się widoki na Policę, Złotą Grapę oraz Okrąglicę, na której jest widoczny maszt.

Widok z Jasnej Góry

Po zejściu z Czyrńca czeka nas więc ponowne pokonywanie metrów w górę, ale nie jest już ono tak męczące jak poprzednio, zwłaszcza że pojawiają się dosyć rozległe widoki.
Polica to szczyt o wysokości 1369 m n.p.m. Masyw Policy jest w większości zalesiony, ale można z kilku miejsc podziwiać widoki. Dziś nawet przez chwilę udaje nam się dostrzec wierzchołki Tatr wyłaniające się zza dość zamglonego dziś powietrza
W 1972 r. utworzono tu Rezerwat przyrody im. prof. Zenona Klemensiewicza. U podnóży Policy znajduje się też najdłuższa i zarazem najgłębsza jaskinia (2006) w całym Beskidzie Żywieckim – Jaskinia Oblica o łącznej długości korytarzy 416 m i głębokości 21 m.

Schronisko PTTK na Hali Krupowej

Na szczycie Policy usytuowany jest kilkumetrowy krzyż upamiętniający ofiary katastrofy lotniczej z 1969 roku, w której zginęły 53 osoby, w tym Zenon Klemensiewicz, którego imię nosi rezerwat. Jest też pomnik upamiętniający to samo wydarzenie. Na nim znajdują się nazwiska osób, które wtedy straciły życie. Na policy byliśmy nieco ponad pół roku temu, ale wtedy zastała nas tu prawdziwie zimowa aura. Dziś jest bardzo ciepło, a nawet wręcz duszno.
Na Policy zatrzymujemy się na chwilę, a potem ruszamy czerwonym szlakiem w stronę Złotej Grapy. Szczyt w zasadzie mijamy, nie wiedząc nawet, kiedy się na nim znaleźliśmy. Przed nami jednak szczyt będący prawdziwą ucztą dla oczu – to Jasna Góra (1239 m n.p.m.) Widoki z niej są cudowne – jedne z lepszych na całej dzisiejszej trasie.
Z tego miejsca trzeba zejść kawałeczek ścieżką, aby dotrzeć do schroniska na Hali Krupowej. Położone jest ono na wysokości 1152 m n.p.m. na południowy-zachód od Kucałowej Przełęczy, na polanie Sidzińskie Pasionki. Wbrew nazwie nie leży ono na Hali Krupowej. Sprzed tarasu schroniska roztacza się ładna panorama na Tatry (dziś niestety lekko skryte za gęstym powietrzem).

Okrąglica

Tu zatrzymujemy się na dłuższy odpoczynek, a następnie wracamy na Halę Krupową. Wokół tej nazwy jest nieco zamieszania, bowiem w literaturze turystycznej Halą Krupową błędnie nazywa się dwie inne hale znajdujące się na pobliskiej Kucałowej Przełęczy: Halę Kucałową i halę Sidzińskie Pasionki, na której znajduje się schronisko PTTK im. Kazimierza Sosnowskiego na Hali Krupowej.
Niezależnie od nazwy zmierzamy do miejsca oznaczonego na mapie.cz jako Kucałowa Przełęcz, gdzie znajduje się spore rozdroże szlaków i dobry punkt widokowy na Gorce, Tatry, Góry Choczańskie, Kotlinę Orawską z Jeziorem Orawskim.
Na Kucałowej Przełęczy wybieramy szlak czerwony, który zmierza w stronę Okrąglicy, ale na sam ej szczyt nie doprowadza. Warto jednak podejść ten kawałeczek, bo miejsce jest ciekawe. Na szczycie mającym wysokość 1239 m n.p.m. znajduje się Kaplica Matki Bożej Opiekunki Turystów. Kaplicę, nawiązującą wyglądem do szałasu pasterskiego, zbudowano potajemnie w maju 1987 roku. Przez długi czas prowadząca do niej ścieżka znana była tylko wtajemniczonym. Obecnie we wnętrzu kaplicy umieszczono epitafia upamiętniające zmarłych ludzi gór. Miejsce jest położone kawałeczek poza szlakiem, dlatego jest tu cicho i spokojnie.

Z Okrąglicy kierujemy się w stronę zielonego a następnie czarnego szlaku w stronę Wielkiej Polany. Już po chwili wychodzimy na Halę Krupową, z której mamy rozległe widoki na Tatry – drugi rewelacyjny dziś punkt widokowy. Potem szlak również jest widokowy, a głównie za sprawą sporej wycinki drzew w tej okolicy. Pod koniec naszej drogie trafiamy na ciekawe skałki.
Docieramy do miejscowości Wielka Polana. Tu czarny szlak łączy się z asfaltem. Skręcamy w tym miejscu w lewo. Mamy teraz do pokonania 2 km drogi, by wrócić na Przełęcz Zubrzycką do miejsca, gdzie zaparkowaliśmy samochód.
Zrobiliśmy dziś nieco ponad 13 km, ponad 800 metrów przewyższenia. Trasa poza odcinkami leśny obfituje w ładne widoki. Jest po drodze schronisko, więc można się zatrzymać i odpocząć albo usiąść na polance i podziwiać panoramy.