niedziela, 24 listopada 2019

Świebodzice - Skiba - Stary Książ - Wałbrzych - Borowiec Mały - Zwierzyniec - Świebodzice - 24 listopada 2019

Skiba
Zwierzyniec, Skiba, Borowiec Mały? Pewnie niewielu z Was te szczyty coś mówią. 300 kilkadziesiąt lub 400 metrów wysokości ponad ziemią nie czyni z nich miejsc wybitnych, ale mogą stać się dobrym pomysłem na krótki i niewymagający spacer. Szczyty znajdują się na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego, a jeden z nich – Skiba zaliczamy jest do Sudeckiego Włóczykija.
Książański Park Krajobrazowy leży na granicy Przedgórza Sudeckiego i Sudetów Środkowych. Jest podzielony na 3 zespoły: Dobromierski, Książański i Lubiechowski Zespół Krajobrazowy. Nas dziś interesuje przede wszystkim ten drugi, a dokładnie rezerwat przyrody Przełomy pod Książem koło Wałbrzycha. Rezerwat położony jest na granicy dwóch powiatów: wałbrzyskiego i świdnickiego i liczy około 230 hektarów. Celem ochrony rezerwatu jest zachowanie krajobrazu przełomów potoków Pełcznicy i Szczawnika o naturalnym charakterze wraz z różnorodnością fauny i flory.
Wycieczkę zaczynamy w Świebodzicach, parkując samochód tak jak poprzednio pod Termetem. Niestety, tu na szlak bezpośrednio nie wejdziemy, gdyż jest on zagrodzony jako prywatna posesja. Idziemy więc kawałeczek dalej i ścieżką wchodzimy do lasu, a z niej kierujemy się na czerwony szlak. Pierwszy jego odcinek prowadzi dość stromo pod górę i doprowadza nas do Pełcznicy, gdzie chyba ów szlak na chwilę gubimy, bo na rzece nie ma mostku, a my po jej przejściu wdrapujemy się pod górę po kamieniach. I faktycznie szlak gdzieś nam na chwilę zniknął, bo po wejściu nieco wyżej zauważyliśmy szeroką ścieżkę będącą szlakiem. I nią też cały czas lekko w górę kierujemy się w stronę Skiby, która pomimo tego, że położona w lesie pozwala, zwłaszcza w okresach, kiedy na drzewach nie ma liści, podziwiać zamek Książ.
Stary Książ
Skiba to szczyt, na którym znajdziemy kartkę z jego oznaczeniem. Wynika to ze wspomnianego już faktu zaliczenia go do odznaki Korona Sudetów Polskich. Jego wysokość (433 m n.p.m.) nie jest znacząca, ale na terenie Pogórza Wałbrzyskiego jest jednym z wyższych szczytów. Kulminacja Skiby znajduje się w pobliżu krawędzi Wąwozu Pełcznicy. Tuż obok, poniżej szczytu, znajduje się dawny punkt widokowy „Plac Ferdynanda”. Funkcjonował on w XIX wieku, teraz pozostały po nim tylko dwa granitowe bloki.
Ze Skiby już tylko rzut beretem, czyli jakiś 1 km, do Starego Książa. Jest to XIX wieczny romantyczny zamek Stary Książ zbudowany jest na murach średniowiecznego zamku piastowskiego księcia jaworskiego Bolka I Surowego.  Położony jest na lewym wzgórzu nad przełomem Pełcznicy w południowo-wschodniej części Książańskiego Parku Krajobrazowego. Zamek Stary Książ zbudowano dla umilenia pobytu licznym gościom Hochbergów i razem z turystyczną ścieżką w Wąwozie Pełcznicy miał być główną atrakcją turystyczną tej części parku. Budowla stylizowana na gotycką ruinę posiadała kilka sal, wieżę, loch i bramę z dwiema wieżami i zwodzonym mostem. Był też dziedziniec turniejowy z trybunami na którym regularnie odbywały się turnieje.

Na Starym Książu byliśmy już wiele razy, ale zawsze lubimy pospacerować po tutejszych ruinach.  Czasem przychodzimy ro rozpalić ognisko, innym razem Stary Książ jest tylko pośrednim punktem podczas wędrówki. Tak jest tez i dziś, bowiem przed nami jeszcze kawałek drogi. Ze Starego Książa kierujemy się w stronę Wałbrzycha. Wychodzimy na Podzamczu i po przejściu jakiegoś kilometra asfaltową drogą ponownie wchodzimy do lasu. Teraz przed nami jeszcze 2 szczytu do zdobycia. Pierwszym z nich jest Borowiec Mały (412 m n.p.m.), a drugim Zwierzyniec (421 m n.p.m.). Oba szczyty są niezbyt wyraźnie zaznaczone, a tworzą je dość rozlegle kopuły szczytowe. Niestety ani na jednym ani na drugim nie ma oznaczenia szczytu. Kartka przyczepiona do drzewa na Borowcu długo nie wytrzymała.
Zwierzyniec wydaje się szczytem ciekawszym, gdyż widać z niego położony poniżej Wąwóz Pełcznicy. Z Borowca prowadzi na niego wąska, chwilami zarośnięta ścieżka, na której leżą powalone drzewa. Zatrzymujemy się chwilę na Zwierzyńcu, a potem stromą ścieżką schodzimy do Świebodzic.  Przeszliśmy nieco ponad 12 km w mniej więcej 2,5 godziny. Niedzielny spacer można uznać za udany.